با کسی که دشنام می دهد چه باید کرد؟
اگر شخصی با نصیحت و موعظه و بیان عاقبت دشنام، همچنان بر عمل ناشایست خود باقیست چنین شخصی صلاحیت دوستی و مصاحبت را نخواهد داشت و بهتر است انسان از اینگونه افراد فاصله گرفته و ارتباتش را قطع نماید و به حد سلام و خداحافظی اکتفا نماید .
در مورد چنین شخصی چند مرحل را می توان اعمال نمود:
1. ابتدا باید با ایشان به موعظه و نصیحت پرداخت و زشتی این عمل را برایش روشن نمود
2. هر چیزی دلیلی دارد و باید سعی نمود در حد امکان علت ناسزا گویی وی را شناخته و در صورت موجه نبودن علتش، راه درست را به ایشان نشان داد.
3. در مورد عواقب دشنام در دنیا و آخرت، به ایشان با لحنی دلسوزانه هشدار داده شود چنانکه در روایات در مورد مذمت اینگونه افراد آمده است:
امام صادق علیه السلام فرمود: همانا دشنام گویی و بد زبانی و هرزه گویی از نفاق و دوروئی است.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: خداوند دشمن میدارد فحش گوی بد زبان و گدای پررو را.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به عایشه فرمود: اگر برای دشنام صورت و مثالی بود مثال و صورت زشتی میبود.
روایت شده: هر که بر برادر مسلمانش دشنام دهد خداوند برکت را از روزیش میگیرد، و او را بر خودش وامیگذارد، و زندگانیش را تباه میکند.
سماعه گوید: رفتم به خدمت امام صادق علیه السلام، آن حضرت بدون مقدمه به من فرمود: ای سماعه این چه رفتاری بود میان تو و شتربانت؟ بپرهیز از دشنام گوئی و عربده کشی و لعنت گویی. گفتم: به خدا سوگند اگر من چیز ناروائی گفته باشم به خاطر ستمی است که شتردار بر من روا داشته است، امام فرمود: اگر او بر تو ستم کرده تو هم با او (در فحش و فریاد) برابر آمدی، این کارها از روش من نیست و شیعیانم را هم به آن دستور ندادهام استغفار کن و دیگر از این کارها نکن، گفتم: استغفار میکنم و دیگر چنین کاری را نمیکنم.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: از بدترین مردم کسی است که مردم بخاطر دشنام گوئیش از همنشینی با او کراهت دارند.
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در وصیت خود به علی علیه السلام فرمود: یا علی! خداوند بهشت را حرام کرده بر کسی که دشنام گو و بد زبان باشد و توجه و باکی نکند که چه میگوید و در بارهاش مردم چه میگویند یا علی! خوشا بحال کسی که عمر طولانی کند و عمل نیکو انجام دهد
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند دوست میدارد شخص با حیای بردبار و بینیاز عفیف را، آری و خداوند دشمن میدارد دشنام گوی بد زبان و فقیر اصرارکننده را.
امام صادق علیه السلام در ضمن حدیثی فرمود: شرم و پاکدامنی و مرض و سستی از ایمان است، منظورم مرض و سستی زبان است نه مرض و سستی قلب. و دشنام گوئی، و بد زبانی، و زبان درازی و یاوه گوئی از نفاق است.
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در سفارشهای خود به علی علیه السلام فرمود: یا علی! بزرگترین جهاد این است که انسان صبح کند و در نیت و قصدش نباشد که بر کسی ستم کند ای علی! هر که مردم از زبانش بترسند از اهل آتش باشد، یا علی! بدترین مردم کسی است که مردم از ترس دشنام و شرارتش احترامش کنند، یا علی! بدترین مردم کسی است که آخرتش را به دنیایش بفروشد و بدتر از او کسی است که آخرتش را به دنیای غیرش بفروشد.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: اگر مردی را دیدید که باک ندارد چه میگوید و در بارهاش چه گفته میشود او شریک شیطان است.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: خداوند حرام کرده است بهشت را به کسی که دشنام گو، بد زبان، و کم حیاء بوده و باکی نداشته باشد که چه میگوید و در بارهاش چه میگویند اگر اصل او را بررسی و پیجوئی کنی یا از زنا به عمل آمده و یا از شرکت شیطان. س?ال شد: مگر شیطان در مردم شرکت میکند؟ حضرت فرمود: آیا سخن خدا را نخواندهاید که می فرماید: و شرکت کرد با ایشان در اموال و فرزندانشان.( سوره مبارکه اسراء آیه 64)
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: اگر مردی را دیدید که باک ندارد چه میگوید و در بارهاش چه گفته میشود او شریک شیطان است
امام صادق علیه السلام فرمود: بد زبانی از جفا کاری است و جفاکار در آتش است.
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در وصیت خود به علی علیه السلام فرمود: یا علی! خداوند بهشت را حرام کرده بر کسی که دشنام گو و بد زبان باشد و توجه و باکی نکند که چه میگوید و در بارهاش مردم چه میگویند یا علی! خوشا بحال کسی که عمر طولانی کند و عمل نیکو انجام دهد.
امام صادق علیه السلام فرمود: حیا از ایمان است و ایمان در بهشت است، و بد زبانی از جفا کاری است و جفا کاری در آتش است.( جهاد النفس وسائل الشیعة-ترجمه صحت، ص: 307 تا ص: 311)
4. اگر شخصی با نصیحت و موعظه و بیان عاقبت دشنام، همچنان بر عمل ناشایست خود باقیست چنین شخصی صلاحیت دوستی و مصاحبت را نخواهد داشت و بهتر است انسان از اینگونه افراد فاصله گرفته و ارتباتش را قطع نماید و به حد سلام و خداحافظی اکتفا نماید تا این شخص متوجه شود که اگر بخواهد با این شیوه زندگی نماید کم کم همه از اطرافش پراکنده شده و تنها خواهد ماند.
تبیان
منبع :
سایت حوزه
ادامه مطلب